Workshop 1 – presentation och vilda idéer

Joystick Workshop 1

Aktionfigur på Terebi Ge-Mu. CC:BY Medea, Malmö högskola

Joystick som festival? Lära sig hur man gör spel och spelmusik? Låta Joystick flyta ut på gatan? Detta var tre av de idéer som kläcktes under workshop no. 1 som hölls på Spelens hus i Malmö den 24 september. En grov sammanfattning av vad som sades följer nedan.

Deltagare: Erling, Karolina, My, Linda, Anton, Svante, Adam, Åke, Jonas, Alexander, Harald, Niklas, Jesper

Tid och plats: 24 september, 17-19.30, Spelens hus, Ystadvägen 42, Malmö (läs den ursprungliga inbjudan här)

Erling Björgvinsson, forskare i interaktionsdesign vid Malmö högskola, inledde genom att presentera projektet Musikalsk oplevelsesdesign och de projekt som masterstudenterna i interaktionsdesign gjorde under våren 2013, läs mer om dessa projekt här.

Presentation av workshopdeltagarna
Anton kallar sig själv för en glad amatör och han har även en sambo och en syster som varit med på Joystick. På årets Joystick var Moon Theme från Nintendospelet Duck Tales, men även Zelda, höjdpunkterna. Han tyckte dock det var för lite musik från Nintendospel. Han är medlem i Old Gents Society som är en nationell förening för spelare som är 30+.

Svante har sett alla Joystick-konserter. Det är inte mycket som är fel med Joystick men man kan alltid vara med och utveckla. MOD-musiken har inte fått den uppmärksamhet den borde.

Adam är pressfotograf och dokumenterade under Joystick-veckan 2013, och han vill gärna göra det även nästa år. Han tycker att arrangemanget är anspråkslöst, inte så “propert”, och att det har en mer avslappnad inställning till den klassiska musiken. Han tycker att det är en ny publik på Joystick i jämförelse med andra konserter. Adam har läst musikvetenskap och går ofta på MSO-konserter.

Linda är scentekniker på MSO. Joystick-veckan är en rolig vecka och Linda har jobbat med de två senaste Joystick-konserterna. Hon har jobbat med foajén och påpekar att man skulle kunna göra mycket mer med den.

My jobbar på MSOs marknadsavdelningen och med publikarbete. Hon påpekar att olika sorters konserter har olika sorters publik. Ett exempel är lunchkonserterna som har en ny publik och där man t.ex. vill applådera mellan satserna.

Åke är violinist i MSO och har spelat på alla Joystick-konserter. Han säger att den första Joystick-konserten på Stortorget i Malmö var fantastisk: “Det behöver inte alltid vara tyst, det blir ett lyft när publiken jublar! Trots att det var så många så lyssnade alla.” Åke menar att det finns stora möjligheter för alla parter om de slår sig ihop och gör konserter. Kan utveckla sig till en speciell konstform, och det är intressant att framföra nyskriven musik, som MSO gjort med Assassin’s Creed Revelations.

Jonas verksamhetsledare på spelföreningen Terebi Ge-Mu. Han har varit på Joystick de tre senaste åren.

Alexander är en av grundarna på Terebi Ge-Mu och är passionerad vad gäller att arrangera events. Han har varit på Joystick de tre senaste åren och blir berörd för att det är så vackert.

Harald är medlem i Terebi Ge-Mu.

Niklas sitter i styrelsen för Terebi Ge-Mu och kallar sig själv “retrospelsnörd”, “det är den blippbloppiga musiken brinner jag för”. 8-bits klubbmusik. Han var på Joystick för första gången i år, “det var första gången jag såg en symfoniorkester. Det var fantastiskt.”

Karolina Medea, Malmö högskola och projektledare för Musikals oplevelsesdesign. Dokumenterar processen.

Jesper var besökare på Joystick förra året.

Joystick Workshop 1

Fullt ös och rynkade pannor. CC:BY Medea, Malmö högskola

Hur har du upplevt tidigare Joystick-arrangemang? Här arbetade vi individuellt och i grupper med att beskriva hur vi har upplevt tidigare Joystickkonserter. Detta gjordes genom att beskriva och bedöma hur vi har upplevt olika händelser som ingår i upplevelsen. Det kan handla om hur man förbereder sig, det som händer i foajén, själva konserten och det som händer efter konserten. Upplevelserna “färgsätts” från blått (kallt och lite tråkigt) till rött (varmt och engagerat).

Terebi Ge-Mu: Möten med MSO (grönt), packa (kallt), förevent i foajén (kallt), konserten (varm), efterevent (varmt i början men kallare ju fler folk som droppar av). Vårt mål är att förfaserna ska bli mer röda. Föreningen kan göra något mer än att hämta spelen, men även eftereventet borde bli rödare. Är det en händelse eller bara en konsert? Ut med det på gatan! Gratis på föreventet.

Åke: Det som händer i foajén är inget jag deltar i (blått). Konserten är röd. Efteråt kan man träffa musiker, publik, och spelutvecklare. Idé: att publiken under vissa inslag i konserten kan få vara med att påverka noter eller stycken. Gärna visa miljöer från spelen på projektioner i konsertsalen.

My: Planerar programmet, tryck, annonsering, flyers (varmt), biljettförsäljning ger blått – panik. Konserten och efterhänget med publiken är varmt – summerar resultatet (blått). Terebi Ge-Mu borde vara med redan vid planeringen av programmet.

Linda: Planering och möten (grönt) – frustration över att man inte kan förverkliga alla idéer. När det närmar sig konsert är det repetition och byggande (varmt), sen konsert (varmt). Årets efterevent (kallt), blev inte så bra i år. Efterarbete och utvärdering (kallt). Exempel på ett bra efterevent var för två år sedan med Barcraft där man tävlade live i Starcraft 2 på en storbildskärm, och det var Malmöuttagningen till SM. Mycket bra!

Jesper: Det var en slump att han gick på Joystick, en tävling på radion och han vann en biljett och bjöd med sin flickvän som dock inte är spelintresserad. I foajén fanns det spelstationer men han hann inte testa några spel eftersom de kom dit ganska sent. Höjdpunkten var själva konserten. Flickvännen hade inte så höga förväntningar, men tyckte det var kul (rött). Igenkänningsfaktorn var hög. Älskar stor orkester dessutom! Försökte dra med mig kompisar, men de nappade inte.

Svante: Kollar efter Joystickkonserten i programmet. Försöker hitta folk i min omgivning för att få med folk på konserten. Förbereder sig genom att läsa programmet och kolla vilka spel som ska spelas upp. Är skeptisk till att information blandas med loggor för nya spel. Charmen går förlorad när det ser ut som en spelmässa. Nya spel har man inget förhållande till, men retro är något annat. Vissa musikstycken känns för tekniska och svåra, man tappar inlevelsen. “Jag vill kunna köpa CD och DVD, en Joystick-tshirt, keps eller vad det nu kan vara – ta med sig ett minne hem. Kunna återuppleva något av det”.

Adam: Tyckte om spelmaskinerna i foajén, det blir en helt annan känsla. Kanske längre paus mellan akterna? Före konserten hinner man inte spela och efteråt vill man hem. Digitala programblad vore bättre. Dreamhack är häftigt och man når en annan publik. Man kan få spillover-effekt till konserten.

Anton: Har varit på alla Joystick-konserter. Antingen läser man i programbladet, eller kollar webben. Syrran och sambon hänger på. Han går på lördagskonserten eftersom fredagen inte funkar när man inte bor i Malmö. Han brukar göra en heldag av det: gå i Sci-Fi-bokhandeln, käka. Han tycker det är för mycket single-player, roligare när det är mer multi-player. Konstutställningen var cool, skala upp den. Mer kultur av grejen! Skärmar med spelmiljöer i konsertsalen vore jäkligt coolt. Han vet att producenterna inte vill det, men kan ändå sakna det och jämför med den första konserten på Stortorget i Malmö 2006. Han är inte med på efterevents, utan då åker de hem och spelar favoritlåtar i bilen. Han har en massa kommentarer om varför man valt vissa låtar och inte andra, men tyvärr har det inte funnits någon plats där man kan ge feedback och kommentarer.

Hur kan Joystick utvecklas? I små grupper tog vi fram idéer om hur Joystick kan utvecklas. Det kan handla om allt det som händer innan, under eller efter konserten.

  • Göra Joystick till en del av en festival – Joystick blir en del av något större
  • Ha både en kvinnlig och manlig konferencier på konserten och som ansikten utåt
  • Cosplay (Costume Play) – klä ut orkestern
  • Låta arrangemanget synas utanför Konserthuset när den pågår – ut på gatan. Dra in folk som passerar utanför! Låta Konserthuset se annorlunda ut.
  • Efterfest med DJ – kan man smyga in låtar från konserten?
  • Ipads på scenen med noter – tillåter aktiviteter med publiken.
  • Spelutvecklare och kompositör – föredrag om hur man gör spel, hur man komponerar
  • Familjekonsert – en något kortare konsert som är mer anpassad till familjer med mindre barn
  • Vill man som publik kunna påverka programmet? Till viss del, men öppnar man upp blir det kanske bara “blockbusters” som spelas
  • Retrospel med 8-bitarsmusik – Man börjar med orginalmusiken (inspelad) och sedan spelar orkestern vidare, gärna med “visuals” till. Hur skapar man en rörelse från dåtid till nutid?
  • Old school medly och new school medly. Det gamla medlyt har funnits med nästan varje konsert – och medly med nya spel.
  • Få med sig ett minne hem. Man vill gärna köpa en T-shirt med sig hem. 150-200 kr. Memorabilia.
  • Joystickgame – vill man ha en app/spel – kanske lösa ett mysterium? Ett quiz? En “app” kan användas även för att visa filmer från spel utan att de projiceras i konsertsalen.
  • Casual vs hardcore gamers? Det spelar ingen roll så länge musiken är bra. Men det måste vara intressant innehåll, annars vill man inte gå på konserten.
  • Moddad Super Mario Bros-speedrun där alla rundor klipps samman till 1 video
  • Konstutställningar (t.ex. “I am 8 bit“) och samarbete med WASD (Malmös TV- och datorspelsmuseum) eller Moderna muséet.
  • Föredragsserie: spelprofiler har seminarier på olika teman
  • Workshops i hur man gör MOD-spelmusik
  • Musikvideo gjorda av fans (machinima, cosplay)
  • 8-bit möter klassisk musik (powerplay)
  • Videos från spel i snuttar under konserten
  • Stor Joystick-logga på MSOs entré
  • Anordna spelturneringar – Playoteket arrangerar sådana, dock ej för elektroniska spel
  • VJ

Representanter från Malmös spelarkiv kunde tyvärr inte medverka, men de skickade i efterhand sina idéer (Se pdf).

Om du vill vara med på nästa workshop, eller bara hålla dig uppdaterad om vad som händer i projektet, anmäl dig här!

Fler bilder från workshopen hittar du i den här samlingen på Flickr. Alla bilder har licensen CC:BY.

Richard

Richard jobbar på forskningscentret Medea på Malmö högskola.