Pixligt tema på workshop no 2

8-bits-pärlplattor CC:BY Medea

Pärlplattor med 8-bitsestetik hittade på Terebi Ge-Mu – CC:BY Medea

“Alla känner igen 8-bitsspelen!” – med den utgångspunkten började en av grupperna under workshop 2 att spåna på idéer för hur 8-bitskulturen kan hålla samman Joystick-arrangemanget tematiskt. Med utgångspunkt i visuellt och musikaliskt medskapande, kommunikation, och att göra Joystick “större” i tid och rum samlades en grupp spelentusiaster på Spelens Hus för att fundera vidare kring hur Joystick-konceptet kan vidareutvecklas.

Deltagare: Erling, Richard, Eva, Anton, Jesper, Johan, Olle, Alex, Svante, Niklas, Jonas

Tid och plats: 15 oktober, 17.30-20.00, Spelens hus, Ystadvägen 42, Malmö (läs den ursprungliga inbjudan här)

Presentation av workshopdeltagarna
Anton är en glad spelamatör. Jesper läser till civilingenjör i Lund och har sett 1 Joystickkonsert. Johan bygger databaser på EON och Olle representerar Malmös nya spelarkiv Gamevaults och jobbar som arkivarie på Malmö stadsarkiv. Alex är spelare och delaktig i Terebi Ge-Mu sen 10 år tillbaka, och Richard från Malmö högskola gjorde i slutet av 90-talet två spelningar med bandet Nintendo Boys. Svante vill ha mer MOD-musik, och Eva är marknadschef på MSO men är musiker i botten med viola som huvudinstrument. Niklas pluggar till lärare på Malmö högskola och sitter i Terebi Ge-Mus styrelse, och han brinner för retrospel. Jonas är verksamhetsledare för Terebi Ge-Mu. Erling är forskare.

Fem teman
Erling: idag ska vi försöka gå lite på djupet på några av de teman vi jobbade fram förra gången (läs mer här):

  • Medskapande visuals, konstutställning, cosplay
  • Medskapande musik; sudda ut gränsen mellan orkester och spelare, modmusik, blip jam
  • Medskapande kommunikation; ambassadörer
  • Joystick XL & All-inclusive; ut i stadsrummet, festival
  • Joystick för barn

Grupp 1
Alex: Visuellt har det inte funnits något tema i foajén. 8-bitstemat skulle kunna vara kraftfullt därför att både unga och gamla kan relatera till det. Alla känner igen 8-bitsspelen!

Gruppen bestämmer sig för att spåna fram idéer för hur ett 8-bitstema, eller snarare ett pixel-tema för att inte begränsa sig till 8-bitsspel, skulle kunna lägga grunden för visuella och musikaliska uttryck, och för medskapande.

Kan man tänka sig en tävling (kreativitet under begränsning) där man handfast jobbar med en pixel-estetik, och att man inte tar hänsyn till mediet – vilket kan vara allt från lego, pärlplattor, plywood, knyppling, textilarbete, men även digitalt pixel-skapande som i Minecraft? Eller att man får professionella konstnärer att göra 8-bitskonst? Det finns utställningar i både New York och San Fransisco med 8-bitskonst. En tävling skulle kunna börja några veckor innan konserten, och man kan ladda upp ett foto på sitt bidrag och få feedback från andra som är med i samma tävling. En belöning skulle kunna vara att man får “vara med” på en ny produkt eller nytt spel. Visar man bildspel under själva konserten eller i foajén skulle man kunna visa upp alla verk där. Man skulle även kunna ha VJs som kör på pixeltemat.

Musikaliskt på 8-bitstemat skulle man kunna anlita ett band som Power Play som spelar 8-bitsmusik (för antingen ett för- eller efterevent), eller en sån som Nordloef som spelar på Game Boys. Eller att man har 8-bitsmusiker på scen som framför introt till en låt live, för att man ska få höra hur det lät “på riktigt” och sedan tar orkestern över. Vad gäller “musik och medskapande” finns det ett musikbyggarprogram i spelet Mario Paint (se video nedan eller här på YouTube) där man lägger till symboler på notlinjer. Man skulle kunna ha en tävling om att skapa årets Joystick-soundtrack och att det ska skapas i just Mario Paint. Ett annat alternativ är man i Mario Paint skapar ett grundbeat och harmonik, men att man lägger till samlingar, effekter och melodislingor live i foajén – antingen medlemmar i publiken eller personer som man valt ut i förhand.

Andra exempel på aktiviteter i foajén på 8-bitstemat är:

  • mini-games: att spela “småspel” som är korta och som tillåter multiplayer, t.ex. Mario Bros-spelet i Super Mario Bros 3 eller Super Off Road.
  • Ice Hockey competition: att arrangera en tävling där man tävlar i Nintendospelet Ice Hockey, och att semi- och finaler hålls i Konserthuset och en liten del av orkestern framför spelets huvudtema under tiden man spelar
  • Svåra 1st levels: att tävla i att spela 8-bitsspel som erkänt är väldigt svåra, t.ex. Ghost n Goblins och Ninja Gaiden
  • Speedruns: tävla i att klara level 1-1 i Super Mario Bros så fort som möjligt
  • Bygga levels: att i foajén bygga levels i gamla spel som har en level-editor, t.ex. Excitebike eller Wrecking Crew. Kan även använda nyare spel som Little Big Planet eller Minecraft.
  • Spelen du inte trodde fanns: att ha spelstationer med äldre spel (ev. körda med emulator) där man kan testa osannolika spel som aldrig nådde den svenska marknaden

Vi pratade också om “cosplay” och att man kanske hellre ska kallade det maskerad, eftersom maskerad är en term man känner igen. Det finns flera manga/anime-föreningar i Malmö och i Köpenhamn. Det finns cosplaytävlingar med framträdanden och att man” pratar under dubbning”. Man skulle kunna förbereda för cosplay innan konserten och hjälpa varandra med kostymer, sytips, och ev. skapa en dramaturgi för ett framträdande. Kan konserthuset vara hubben för detta hela veckan?

Olle från Malmös spelarkiv Gamevaults berättade också att de är intresserade av att dokumentera spelupplevelser (något som skulle kunna göras under Joystick) och att skapa ett få in spelproducentarkiv. Han betonade att Malmös spelarkiv främst fokuserar på dokumentation kring spel och spelande, men att de inte just nu samlar in de fysiska objekten som spelkassetter eller konsoler. Detta är dock något som WASD – Malmös TV- och datorspelsmuseum – ämnar att göra. Läs mer om WASD på wasdmuseet.blogspot.se

Grupp 2

Även den andra gruppen diskuterade idéer med utgångspunkt i 8-bitskulturen, oberoende av grupp 1. Idéerna handlade t.ex. om att skapa en hel scenografi bakom orkestern i själva konsertsalen – en scenografi som inte består av projektioner utan om en fysisk scenografi. Inspiration kom från Terebi Ge-Mus byggande av hela level 1-1 i Super Mario Bros med hjälp av pärlplattor (läs mer om detta här). Man skulle kunna involvera skolklasser i detta.

En annan idé handlade om att arrangera workshops i “8-bit stop-motion” och som exempel man lyfte fram de videos som Rymdreglage gjort utifrån just denna estetik; se video nedan eller här på YouTube.

Man skulle också kunna ha en utställning med 8-bitskonst, ev. i samarbete med ett galleri eller museum, t.ex. WASD.

Även denna grupp diskuterade cosplay och konstaterade att det finns folk som sysslar med detta i t.ex. Lund, Ystad och Köpenhamn. I Ystad har de arrangerat tävlingar kring detta (läs om cosplayartisten Luchinda Wollin i Ystad i Skånskan). Man lyfte också fram The Zelda Project som går ut på att skapa vackra fotografier utifrån karaktärer och platser i spelserien Zelda. Kanske kan man låta professionella kostymörer göra kostymer utifrån spel?

Andra mindre utvecklade idéer var:

  • Ljussättning: ha laserfigurer på väggarna
  • Jobba med färger och inte avancerad grafik: ljusfärger kan sättas utifrån de färger som finns i det spel vars musik framförs
  • Ha en Super Mario-buske på scen

Gruppen pratade också om spelnostalgi, t.ex. att visa cartridges/spelkassetter och ha spelbara konsoler i foajén. Tematiskt skulle man kunna fokusera på en viss era eller genre. Kanske designa en egen 8-bitskassett? Priset kan då vara att få sin egen etikett på en riktig kassett.

En viktig och generell fråga som kom upp var behovet av att koppla in en scenograf för att få temat att kännas enhetligt.

Gruppen diskuterade också “kommunikation och medskapande”, att t.ex. någon med stort inflytande i spelvärlden bloggar om Joystick. Kanske kan man redan flera månader innan konserten berätta om ett musikstycke i taget hämtat från repertoaren? Andra idéer handlade om att öppna upp chatt där man kan chatta med kompositör, dirigent och musiker – med fokus på spelmusik. Eller att göra “webisodes” där en gamer intervjuar musiker eller andra som är involverade i konserten.

Terebi Ge-Mu berättade om Winter-een-mas, en spelhögtid där folk över hela världen samlas, ibland för att klara så många spel som möjligt. Winter-een-mas som ligger i januari skulle kunna vara det tillfälle då man “kickar igång” Joystick. Vi pratade också om spelmedier vi borde samarbeta med, t.ex. Game Reactor (“den största”), FZ, PC Gamer, Level etc, – de borde ju vara intresserade av att göra reportage om det vi gör. Man skulle kunna garantera dem åtkomst till kompositörer etc, en “behind the scenes”. Man skulle också kunna engagera Svenska IGN som är den svenska filialen av världens största spelnätverk, och drivs av Reset Media som ägs av Level och Loading. Via dem skulle man kunna rösta fram en “best of-lista” från tidigare konserter och detta bestämmer delvis vilka låtar som ska framföras på nästa konsert.

Expandera konserten
Gruppen pratade också om möjligheter för att expandera konserten, t.ex. genom att lägga den under Nordic Game-veckan. Man skulle kunna erbjuda indiespelbolag att göra en inspelning med symfoniorkestern, och att ha minst en spelning på Nordic Game. Man kan också “koppla upp sig” mot andra aktörer, t.ex. SF-bokhandeln. Eller samarbeta med serietecknarskolan och ha en Joystick-serie där 10 serietecknare gör en kommentar om varje musikstycke? Ett sista förslag var att fråga SVT om de skulle kunna tänka sig att göra Veckans föreställning TV-spelsmusik.

Richard

Richard jobbar på forskningscentret Medea på Malmö högskola.