Workshop 3: beslut om idéer kring musik, visuellt uttryck, kommunikation och evenemang

Pac-man – tatuerad arm Under hösten har representanter från Malmö symfoniorkester och forskare från Malmö högskola träffat spelintresserade för att spåna idéer för hur konsertformatet Joystick kan utvecklas vidare. Målet för workshop 3 var att komma fram till vilka idéer som är värda att bygga vidare på. De idéer som fick flest röster var, bland annat, 8-bitsmusiker på scen, multispels-turnering, och att göra orkestern tillgänglig för inspelning av musik till indiespel.

Tid och plats: 19 november, 17.30-20.00, Spelens hus, Ystadvägen 42, Malmö (läs den ursprungliga inbjudan här)

Presentation av workshopdeltagarna
Erling är forskare i interaktionsdesign och håller i workshoparna. Linda arbetar som inspicient och scentekniker på MSO. Emma är verksamhetsutvecklare och kommer liksom Jimmy från ABF i Malmö. Jimmy är även scen- och ljudtekniker och representerar SESF i Skåne. Christoffer C är före detta ordförande i och en av grundarna av Terebi Ge-mu, alltiallo i spelbranschen och har senast jobbat med Gamex-mässan i Stockholm. Jonas är sekreterare i Terebi Ge-mu. Han är även ansvarig för Spelens hus i Malmö och drömmer om att bilda ett TV-spelsmuseum. Johan är databasbyggare på EON och Andreas driver Pixelkaféet med tema arkad och Samir är ordförande i Terebi Ge-mu. Fredrik K sköter både ljud och ljus till musikaler, teater och dansshower och Fredrik L är programmerare i onlinespelbranschen, betting. Eva som är marknadschef på MSO startade som Violast i symfoniorkestern. Alex är en av grundarna av Terebi Ge-mu, en sann gamer och även spelrecensent. Christoffer E är projektledare och säljare för Artexis och ska anordna ett Lan på Malmö Mässan i maj 2014. Jesper är gamer och pluggar till civilingenjör i Lund. Karolina arbetar på Medea och är projektledare för projektet. Hennes kollega Richard är från Malmö högskola.

Eva uppdaterar om MSOs status
Eva hälsar hjärtligt från Orvar, som skulle komma men har fått influensa. Vi har framfört förslagen som kommit upp under workshoparna till Orvar och Magnus som är konstnärligt ansvariga för Joystick-konserterna. Vi pratade om tematiker, retrospel etc. Orvar skulle satt ihop ett praktiskt dokument om hur de två tänker och hur vi skulle kunna jobba vidare men blev som sagt sjuk.

När Linda och Eva träffade Magnus, som är den som tar fram och arrangerar musiken till Joystick-konserterna (han har t.ex. gjort ett Super Mario-medley), berättade han att han och Orvar kommer sätta ihop ett program med 2 avdelningar. Före paus blir det retro och 8-bitsmusik från tiden 1980-1995. Efter paus kör man perioden 2010 och framåt.

Final Fantasy har en scen med opera-liknande musik och tanken är att där få in en, gärna två solister, och kanske en solist som spelar programmerad synth. Att ha en stråkkvartett på Nordic Games kom upp som ett förslag. Vi pratade också om att dra igång arbetet 25-27 januari i samband med Terebi Ge-mus Winter-een-mas och att “dropfeeda” låtarna redan då, alltså en låt på repertoaren i taget för att bygga förväntningar – de tyckte det var en strålande idé. De funderar även på en underrubrik till konserten som t.ex. Past and present eller Then meets now.

Beslut om vilka idéer vi ska jobba vidare med
Erling: vi har i tidigare workshops målat med väldigt breda penslar. Denna gång tänkte vi gå in mer på detalj och “rösta fram” vilka av dessa idéer vi tycker borde köra vidare. Både det som ska köras i maj, men även sådant som kan användas längre fram i tiden. Hur röstningen går till och vilka kriterier det är ska vi diskutera. De teman vi jobbat med har haft med musiken, det visuella intrycket, och kommunikation att göra (t.ex. möta kompositörer på webben).

Några av de kriterier som diskuterades var (1) att få en enhetlig pixel-estetik (måste vi anlita en scenograf/dramaturg?), (2) hur genomförbar är idén?, (3) hur kul är idén?, (4) kvalité (och hur mäter man det?), (5) kan idén attrahera många människor?, (6) har idén en låg tröskel för att delta?, (7) går idén att “återanvända” i andra sammanhang?, (8).

Tilläggas kan att vi inte hann utvärdera varje idé efter dessa kriterier, men vi hade dem i bakhuvudet under omröstningen.

Nedan presenteras antalet röster som varje idé fick.

Tema musik

  • 8-bitsmusiker på scen som framför låt live och sedan tar orkestern över (12)
  • ett “8-bitsband” som spelar live i foajén (1)
  • En kvartett som jammar med 8-bitsmusiker (3)

Tema visuals

  • att renodla 8-bitstemat (pixeltemat) i foajén (14)
  • att ha spelbara konsoler och visa gamla cartridges i foajén (6)
  • fysiskt pixeltema på scen (1)
  • på scen: laserfigurer, färger men inte avancerad grafik, ljussätta utifrån färger i spel (10)
  • på scen: VJ på pixeltema (0)
  • Tävling om att göra årets “joystick soundtrack” och att musiken ska skapas i Mario Paint. (6)

Events

  • amatörtävling i pixel-estetik: pärlplattor, knyppling, lego; designa din egen 8-bitskassett (tecknarutmaning) (8)
  • utställning med konstnärer på 8-bitskonst, i samarbete med galleri/museum, eller LAN på malmömässan (4)
  • cosplay, eller maskerad – video eller live (0)
  • minigames competitions/multispels-turnering (13)
  • workshop i 8-bits stop motion (0)
  • samarbeta med serietecknarskolan, kanske en joystickserie? (7)
  • att göra MSO tillgänglig för inspelning för indiespelbolag (14)
  • retrospelsloppis i foajén för privatpersoner (9)
  • Föredrag om hur man gör spel och spelmusik (samarbeta med Nordic Game), alt. att göra föreläsningar som 10-min webisodes (ingen omröstning)
  • Kicka igång Joystick i januari på winter-een-mas – YES, bestämt
  • Samir: AMV, animated music video, där man gör en musikvideo (0)
  • Erling: låta hela repertoaren vara “tillgänglig” för att göra AMV och att vinnande bidrag framförs live (ingen omröstning)

Kommunikation

  • att anlita en bloggare som skriver om spelmusik, ev. i form av webisodes (15)
  • samarbeta mer med spelmedier (15)
  • token, memory, merchandise, ett minne, en inspelning etc (15)
  • inspelning, SVTs veckans föreställning (11)
  • förlänga konserten genom samarbete med sci-fibokhandeln etc (ingen omröstning)

Efter omröstningen diskuterade vi andra idéer som vi har förbisett.

  • Fredrik: “efterlevnaden” är viktig, det som finns kvar efter konserten
  • Samir: “pre-merchandise”, som i Dr Who-fallet där sci-fibokhandeln sålde biljetter till filmen. Vi skulle kunna jobba med gamestop etc för att sälja biljetter.
  • Samir: indiespelning borde in på The Game Assembly.
  • Graffitiartister som gör pixelestetik
  • Synas från utsidan, konserthusväggen
  • Indiespelstävling + musik måste vi jobba med andra aktörer för att lyckas nå ut: Swedish game awards etc. Om vi erbjuder något till dem så kanske vi får något tillbaka. Blir väldigt mycket goodwill. Kan bli en indiesvit om några år.
  • Jobba med P3 Spel för att få dem att spela in konserten, och ta upphovsrättsproblematiken? Eller få dem att prata om det i radio.
  • Merchandise: en “pin maker” på plats i foajén där folk själva gör sina pins utifrån egna motiv eller motiv som vi själva väljer. Tröjor som ett paket när man köper biljetter.
  • Erling: sista workshop i januari där vi försöker detaljera en produktionsplan. MSO måste ju också “ta hem” detta och fundera på vad som är genomförbart. Frågor om ansvarsområden.
  • Vad ska vi göra på winter-een-mas? Samir: vi ska samlas och klara så många spel som möjligt. Kan vi göra det publikt? Kan vi göra det hos er på MSO? Vi ska också streama det live på internet.
  • Vi kan också då släppa de första två låtarna på repertoaren.

En fjärde workshop hålls i januari 2014. Mer information följer.

Richard

Richard jobbar på forskningscentret Medea på Malmö högskola.