image_165728_thumb_wide940-001

Associationens kraft och att stå i händelsernas centrum

Musik kan betyda otroligt mycket olika saker för varje enskild individ. Det finns någon inte en mer svårbedömd underhållning- och kulturform i vår värld. Inget är så subjektivt som musik. Den spretar åt alla håll och kanter och alla har vi olika smak och åsikter om vad som är bäst just för det är bäst för oss personligen. Det gör musik spretigt och nyansrikt. Musik använder vi för att förgylla våra liv på olika sätt. Musik gör bussresan mer uthärdlig, den är vår tröstande kompis när vi är nere och den får oss att dansa vilt i cirklar. Musik är mångkulturellt, inkluderande och för alla. Musik är fantastiskt.

Ibland tillsätter vi rörliga bilder till musik för att skapa extra effekt i film. Vi är nog alla överens om att film blir bättre av väl tajmad musik. Detta samspel som bild och ljud kan bidra till associationer som i sin tur skapar starka minnen om platser och händelser. Det element som förstärker denna nostalgiska känsla finner vi om vi adderar interaktivitet i smeten och placerar oss själva mitt i händelsernas centrum. Detta är precis vad dator- och tv-spel gör.

Filmmusik och bra musik i all ära men musik ifrån digitala spel etsar sig fast i varje enskild spelares själ och innersta väsen olikt andra media. Det är en unik egenskap spel har och det framträder även när man talar om musik i dessa kreationer. Tillsammans med nostalgiska minnen bildar spelmusik kraftfulla associationer som följer många av oss genom livet.

rayman-legends-graphics-001

Förr i tiden var spel korta och ruskigt svåra vilket ledde till att vi hörde samma 30 sekunder långa musik-loop om och om igen. För att inte reta spelaren till vansinne fokuserade man sig då på att få till en klämkäck och trallvänlig melodi. Samtidigt som tiden gått har även musiken utvecklats i de elektroniska spelen och musikstilarna har varierat sig på samma vis som i filmens värld. Men en stor skiljande faktor är att musik i spel ofta spelar en större roll än att bra agera som komplement. Den är tajmad, dynamisk och framförallt kan den vara associerad till en minnesvärd händelse eller plats och det gör spelmusik extra kraftfullt och speciellt. Vi är inte bara passiva åskådare utan vi är delaktiga i upplevelsen, rentav hjälten i berättelsen. Det gör all skillnad. Det gör att allt känns viktigare.

maxresdefault-002Ibland kan vi dela denna upplevelse med andra människor eftersom vi är många som upplevt den vid samma tidpunkt i spelet, som t.ex. en filmisk mellansekvens men ibland kan musiken träffa på väldigt individuella plan. En öde rymdstations melankoliska toner kan vara mer minnesvärd för en person än en dig medan du själv istället satt fast på bana 7-3 i åtskilliga timmar samtidigt som du blev kär i musikstycket på just denna spelnivå. Vid andra tillfällen handlar allt om tajming. Jag minns t.ex. hur otroligt mitt i prick det kändes att kliva över kullen och skåda hela det väldiga Hyrule field för första gången i The Legend of Zelda: Twilight Princess. Det var inte iscensatt. Tack vare mitt specifika gångtempo blev avtäckandet av landskapet extra effektfullt när trumpeterna klämde i extra mycket.

Det är detta som är unikt med spelmusik. Den får oss involverade, den griper tag i oss och skapar tillsammans med händelserna och vår inverkan ögonblick vi eventuellt aldrig glömmer. Det är därför spelmusik fascinerar mig personligen på så många plan och i framtida inlägg på den här bloggen kommer jag fortsätta reflektera kring musiken i spel och hur den påverkar oss och vår interaktion med spelen vi spelar. Jag hoppas ni vill följa med på denna utforskande resa som nu inleds med nypremiären av bloggen.

Musik är fantastiskt. Musik i spel är minst lika fantastisk. Låt oss tillsammans ta reda på varför vi hyser kärlek till musiken, dela med oss av våra erfarenheter och hylla denna oerhört viktiga komponent i våra spel. Välkomna till Joystick-bloggen. Hoppas ni skall trivas.

FRÅGA:
När förstärkte ett musikstyckes tajming tillsammans med din interaktion din personliga spelupplevelse?

Alexander

Alexander Cederholm har ägnat 13 år åt att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget får Alex mer pepp än givande spelkonversation eller när han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. På Joystick-bloggen blir kommer han nu skriva om spelmusik och Joystick-konserten för hela slanten.