8BITART-FLICKR-SSOOSAY-CCBY

Workshop 4: evenemang, scenografi och kommunikation

Under hösten och våren har representanter från Malmö symfoniorkester, forskare från Malmö högskola och spelföreningen Terebi Ge-mu träffats för att diskutera hur spelmusikkonserten Joystick kan utvecklas vidare. Detta inlägg sammanfattar vad som diskuterades under workshop 4.

Tid och plats: 21 januari, 17.30-20.00, Spelens hus, Ystadvägen 42, Malmö (läs den ursprungliga inbjudan här)

Du kan engagera dig i arbetet i de olika grupperna genom att gå med i gruppen Joystick Malmö på Facebook.

Presentation av deltagarna
Erling är forskare. Jimmy representerar ABF och svenska e-sportsföreniningen. Britt är violoinist i MSO, och Niklas sitter i styrelsen för Terebi Ge-mu där Jonas är verksamhetsledare och Christoffer är en av grundarna. Johan jobbar på EON, och Eva är scenograf och jobbar på Medea, Malmö högskola. Kjetil är musiker (kontrabas) på MSO men spelar också in film- och videospelsmusik. Svante jobbar på Sony Mobile. Jonas och Joakim planerar retrospelsmässa i Malmö till hösten. Alex är en av Terebi Ge-mus grundare och är redaktör och skribent på Joystick-bloggen. Anders jobbar på MSO med Joystickproduktionen. Marie är interaktionsdesigner och undervisar på Malmö högskola. Eva är marknadschef MSO och Gabriella är producent och musiker.

Vi delar in oss i grupper för Evenemang, Scenografi, och Kommunikation (läs mer om idéerna i sammanfattningen från workshop 3)

EVENEMANG

Livemusik till spelande
Anders: Vi har pratat om 4-5 olika typer av evenemang och mest har vi diskuterat möjligheten att framföra livemusik till spelande. T.ex. kan ett visst instrument knytas till en karaktär i spelet, och beroende på aktiviteten hos karaktären så följer musiken. Enkelt att göra i foajén, svårare att göra i konsertsalen. Ska vara ett basic spel. Problematiskt att det blir repetetivt.

Marie: det som är spännande är att det blir ett riktigt möte mellan två olika kulturer.

Erling: det skulle då kräva att man väljer ett spel i förväg

Kjetil: och att man övar massor  innan.

Musikerna: det blir improvisation och inte musikstycken som är i förväg bestämda.

Britt: man får inte ha för höga krav, det ska inte vara en färdig komposition.

Kjetil: Lite stumfilmspianist möter frijazz.

Vilka spel skulle detta funka till? Vi diskuterade (retro-) spel där man är fyra spelare, vilket gör urvalet ganska begränsat (lista över NES-spel som tillåter fyra samtidiga spelare)

Anders: man kan också skapa variation genom att musikern byter karaktär. Ska göras på storbild i foajén.

Britt: även icke-musiker kan vara med och göra effekter med enkla instrument som gurka eller triangel – de tilldelas en karaktär.

Multiplayer-turnering
Anders: storskärmen ska också vara för multiplayer-turneringen. Förslag på spel: Nintendo World Cup, Mario Bros, Tetris, Rad Racer, SNES-kassetten Campus Challenge.

Jonas: om man lyckas vinna över tre andra går man vidare till en final efter konserten.

Retrospelsloppis
Anders: Det kanske handlar om 10-talet bord. Jag pratade med Linda om var i huset man ska göra det, plan 2 i en hörna. Vi kan öppna huset lite tidigare och ha loppis, och sen börjar det andra.

Amatör(-tävling) i pixelestetik
Anders: 8-bitsmotiv med pärlplattor etc. i anslutning till dataspelsmaterial från WASD (Malmö tv- och dataspelsförening) – ge tydliga exempel på vad man kan skapa.

Marie: makey makey-kits och workshops i detta

Erling: vi pratade tidigare om att lansera det i förväg på webben. Så frågan är om man har en “open stage” eller om man ska presentera det i förväg.

Att få sin musik inspelad av MSO
Kjetil: jag har en idé om att dokumentera hela skapandeprocessen från ax till limpa i hur man skapar musik till spel. En devdoc. En “how it’s made”. Ingen i branschen känner till hela processen. Det blir en dyr produktion men det blir bra PR.

Föreläsningar
Anders: Jag, Linda och Jimmy har pratat om att göra en föreläsningsserie där utgångspunkten är spelmusik, men även spelkultur mer generellt. Kan vara kortare föreläsningar och inte bara långa. ABF har sin play-kanal som vi kan streama på. Finns resurser till att filma.

Jimmy: kanske kombinera föreläsning med livemusik.

Anders: andra upplägg är att prata om spelbranschen, spelkultur och samhälle, politik.

Linda, Anders och Jimmy ansvarar för föreläsningsserien.

SCENOGRAFI

Eva: vi ska arbeta med en grundprincip att scenografin är interaktiv på ett eller annat sätt. Diskuterat olika konceptidéer: 1. museumsaktigt, du möter ikoner från spelvärlden (var kommer mustaschen ifrån?), 2 att bygga en level, 3. att konkret bygga scenografin med ett antal grundelement som kan byggas vidare på

Andra idéer: bygga möster med alternativa material (plastmuggar, postits etc), kanske göra ett partitur/noter? Recycling, använda tangenterna på tangentbordet. En sak vi inte löst är “konserten som klimax” och skillnaden mellan fantasivärlden i foajén och det avskalade i konsertrummet. Hur ser länken ut? Musiker i pastellfärger under fracken? Nu måste vi skissa på olika konceptidéer.

Alex: joystick sipprar ut i stadsrummet genom stora pärlplattor med duck hunt-hunden i en rondell

Vem vill jobba med scenografin? Terebi kan driva detta men vi måste hitta vem som vill göra det.

KOMMUNIKATION

#joystick6 drar igång vid winter-een-mas. Idéer om att blogga, intervjua musiker, kompositörer etc (“behind the scenes”). Diskussioner på nätet. Detta ska specificeras! Alex driver arbetet i denna grupp.

Andra idéer: en “progression bar”? Dvs hur nära är evenemanget att bli klart?

Ställa frågor på Twitter, t.ex. Vilken är den bästa zeldalåten? Vilket spel har den sämsta/konstigaste musiken? Vilken är den bästa versionen av introt i Zelda 2?

Slussa ut repertoaren, en låt varannan vecka.

Polls: gå igenom varje Joystick och göra polls för vilka låtar som var bäst

Bildcred: Flickranvändaren ssoosay CC:BY

Richard

Richard jobbar på forskningscentret Medea på Malmö högskola.