IMG_0269-001

Bonusonsdag: Från två världar – en intervju om två perspektiv på spel och dess musik

Maren Reck och Jordan Scapinello spelar bägge två kontrabas i Malmö symfoniorkester. Kanadensaren Scapinello och nordamerikanen Reck gick bägge två i samma musikhögskola och bodde i Houston i USA. Eftersom bägge två ville leva ut orkesterdrömmen samtidigt tvekade de två inte att söka positionen när de hörde att Malmö konserthus i Sverige sökte hela tre vikarier för kontrabaspositioner. Paret sökte och har sen 2008 varit en del av Malmö symfoniorkester.

I dag sitter jag i konserthuset med de två för att tala specifikt om Joystick-konserten. Bägge två har spelat i flertalet Joystick-produktioner men paret har även två olika perspektiv inom ämnet. Jordan är dator- och TV-spelare i hjärtat medan Maren inte har någon särskild stor kärlek till spel men hon tycker likväl att just Joystick är en rolig period varje år i Malmö konserthus.

Obs! Om videospelaren längre ner inte syns så ladda om sidan.

Hur många Joystick-konserter har ni uppträtt på?

Maren: Jag tror det rör sig om tre konserter för min del.

Jordan: Alla spelar inte allt hela tiden utan vi roterar inom orkestern men jag har medverkar under nästan alla tror jag.

Maren: Jag missade kanske en för jag fick en bebis! Haha!

Finns det något specifikt ni tyckte om från alla dessa konserter?

Jordan: Jag minns när Gary Schyman kom hela vägen från Los Angeles. Han skrev musiken till Bioshock som vi framförde. Vi hade en stor Bioshock-svit (Joystick 3.0 & 4.0). Det tyckte jag var härligt. Jag gillade verkligen musiken i spelet och sviten.

Maren: Det hade ett riktigt vackert fiolsolo vill jag minnas.

Jordan: Det finns också ett riktigt fint fiolsolo i Killzone. Det har vi ju spelat några gånger.

Hur upplever ni bägge två Joystick i jämförelse med andra konserter? Känner ni av någon skillnad? Är det något ni bägge uppskattar?

Maren: Det är konserter som alltid säljer ut. Vi spelar inför ett fullsatt hus.

Jordan: Ja, de är riktigt populära. En annan kul detalj är att publiken generellt är en fjärdedel yngre än vår ordinarie publik.

Maren: Det finns mycket energi under kvällen och själva konserten.

Jordan: Alla är även väldigt väluppfostrade och skötsamma under konserten. När ett stycke är över får vi sen mängder med applåder. Det är samtidigt en väldigt ledig och vardaglig stämning. Det är kul att se så många unga personer gå på konserten.

IMG_0272-002Skulle ni säga att ni känner er mer uppskattade?

Maren: Jag skulle säga att vi känner oss uppskattade på ett annat vis. Publiken relaterar till spelen samt dessutom har ett starkt emotionellt band till berättelserna från dem och därmed även musiken, det är något jag personligen uppskattar.

Jordan: Det känns fräscht och ungdomligt. I vanliga fall kanske man skulle kunna ta en dejt till konserthuset och lyssna på Beethoven, för att få det sådär extra fint, men i Joysticks fall känns det som vem som helst kommer av den enkla anledningen att dom älskar spel och dess musik. Detta är ju inte en publik som lyssnar på symfonimusik på reguljär basis men det märks att dom är väldigt intresserade av det dom lyssnar på. Salen är alltid väldigt tyst och alla är koncentrerade på musiken.

Vad gillar ni själva personligen att spela? Om ni skulle lista några av era favoritsymfonier. Vilka skulle det vara?

Jordan: Jag tycker om hög- och senromantikens verk (1815-1910), t.ex. Strauss tondikter så som Don Juan. Dom är kul att spela. Jag tycker dessutom dom har likheter med spelkompositioner. Dom är skrivna för att uppnå specifika känslor. Musiken i spel som Bioshock och även Killzone är solklart inspirerade av romantikens kompositörer som Strauss och Berlioz.

Maren: Sjostakovitj tycker jag om! Han är ren rock n’ roll! Det är väldigt bombastiskt. Hans symfonier består av längre stycken än de vi framför under Joystick men det finns några härligt riviga och jammande moment i hans musik. Jag önskar vi kunde locka in mer av spelarna till vår ordinarie repertoar för det finns en hel del cool musik att ta del av.

Jordan: TV-spelsmusiken kommer ju inte från ingenstans. Många av kompositörerna har studerat på musikkonservatorium, de har studerat musiken vi framför professionellt. När du lyssnar på en låt från Killzone är det definitivt delar av den musiken som är lyft rakt ur ur Sjostakovitj verk. Det var absolut en kompositör som var inspirerad av Sjostakovitj som skrev den musiken. Man märker av en hel del crossover.

Du har spel som ett hobbyintresse Jordan. Berätta hur djupt kaninhålet leder. Du kan förslagsvis berätta vad du har för spel- och musikfavoriter.

Jordan: Hålet gick mycket djupare innan jag blev far *suckar och skrattar*

Jag tycker att musiken till alla Uncharted-spelen är fantastisk. Det är väldigt välkomponerat. Jag tror faktiskt att musiken är inspelad i Abbey Road och de använde filharmoniska orkestrar. De använde högsta klassens orkestrar som var perfekt inspelade. Spel drar in så mycket pengar nu att man har råd att ha större budgetar på ljud- och musikinspelning. Jag tycker också att Uncharted som spel var underbart.

Jag gillar knasiga i spel som Super Mario och sidscrollande spel som t.ex. Little Big Planet. Det spelet hade dessutom en hel del cool musik. Mycket välgjort hur dom tillämpade den. Jag tycker det fungerade jättebra.

Om jag skulle nämna något gammalt spel får det nog bli Battletoads. Jag gillade verkligen Battletoads till NES.

Aha, så du planerar att framföra paus-musiken från detta spelet under Joystick?

Jordan: Hahaha! Ja, precis *imiterar den ökända monotona takten*. Battletoads var awesome. Teenage Mutant Ninja Turtles 2: The Aracde likaså. Jag tycker så klart om alla Super Mario-spel från den eran också. Jag har dock haft ett enormt spelgap p.g.a. arbeta och musikträning. Jag spelade knappt under 90-talet och återkom till spelandet med Playstation 3. Jag spelade dock datorspel under tiden när tillfälle gavs.

Maren, du har inget intresse för spel. Hur kommer det sig att du ändå tycker om att spela under Joystick? Hur upplever någon som inte spelar Tv-spel musik från spel?

Maren: Okej, för att vara fullständig ärlig kan jag berätta att jag faktiskt spelade Super Mario-spelen när jag var ung så det är en karaktär jag relaterar till. Sen baserat på vad jag sett Jordan spela hemma tyckte jag Uncharted-spelen var riktigt coola att titta på. Jag tycker också liksom Jordan att musiken är grym.

Det är filmmusik. Det finns en uppenbar och tydlig berättelse som presenteras i musiken som också ämnar att förmedla känslor, som i t.ex. Dead Space.

Jordan: I Dead Space använde dom ambienta ljud och tystnad för att förmedla känslor. Jag spelade det spelet med riktigt bra hörlurar för bästa effekt.

Maren: Jag minns att jag övade musiken inför konserten och tänkte “Dead Space? Vad är det här? Vad händer i detta spel? Musiken är ju fasansfull”, på ett bra sätt. Även om jag inte känner till spelen undrar jag oftast direkt vad som händer under stunden musiken spelas. Det är riktigt coolt. Det är bra musik.

Som ett gift par, hur påverkar spelandet ert förhållande? Gör Jordan sin egen grej på sitt håll eller har ni spelat tillsammans någon gång?

Maren: Han har definitivt försökt få mig att spela.

Jordan: Men jag har inte lyckats.

Maren: Ja, det har till stor del att göra med min koncentrationsförmåga när det kommer till TV-spel. Förr hade vi dock TV:n direkt kopplad till datorn. Innan vi fick en separat monitor kunde det dyka upp små dispyter om vem som skulle ha TV:n.

Jordan: Som jag sa. Efter vi fick barn har jag inte spelat så mycket.

Jag har riktigt svårt att se på TV. Det känns alldeles för passivt för mig. Om jag har en timme att slå ihjäl vill jag göra det bästa av den. Antingen kan jag bara titta på något eller så kan jag vara betydligt mer involverad. Hon tycker om att se på film men jag kan sitta där och tänka “Jag hade så mycket hellre velat spela nu”.

Innan vår pratstund är över har Jordan en del intressanta tankar om spelmusik så de tänkte jag låter honom dela med sig här och nu.IMG_0277

Jordan: Jag tror att vi relaterar till spelmusik mer p.g.a. spelens längd. Vi spenderar helt enkelt mycket mer tid tillsammans med dom.

Det finns ett koncept inom opera som kallas ledmotiv där en karaktär har ett musikaliskt tema. Det kan spelas upp precis när denne skall äntra ett rum eller om de bara befinner sig i närheten. Ibland kan det bara antydas eller kan temat spelas upp i en annan form. Det kanske spelas upp i halvfart, i samma tonart, i bakgrunden. Det är härligt. Det är något som spel gör riktigt bra. De har ofta förmågan att ge karaktärer väldigt bra ledmotiv som man sen associerar till personerna på skärmen.

Bioshock Infinite hade den där märkliga folksången, Let the Circle be Unbroken, som ständigt återkom under spelets gång. Den kunde komma tillbaka i en dekonstruerad form, i små fragment, i kör- eller hymnvariant, den kunde spelas i ödesdiger moll eller på akustisk gitarr. Det är också ett coolt sätt för spel att använda ledmotiv.

När spelet sen var över och jag fick tänka tillbaka på musiken och reflektera kring musikvalet kändes allt logiskt. Den obrutna cirkeln. Supersmart och genomtänkt.

Jag har hört att folk lär sig mer om saker rör på sig. Även om du inte rör dig särskilt mycket när du spelar dator- och TV-spel finns där en annan form av engagemang än när du bara sitter i soffan och ser på en film. Jag tror att det aktiverar den där delen av din hjärna som gör att hjärnan beter sig som en tvättsvamp. Du blir mottaglig för input av olika slag.

Maren: Jag ser hur försjunken han är när han spelar. När han väl fokuserar sig på något hamnar ALL hans uppmärksamhet åt det hållet. Som när vi exempelvis ser på film kan jag se honom samtidigt surfa på sin Ipad men när det kommer till spel är det nästan omöjligt för mig att bryta hans koncentration.

Enbart den enkla anledningen gör att jag förstår varför spel och musiken i dom binder ett så starkt band med spelaren. Det är faktiskt ganska anmärkningsvärt.

Ni kan höra Jordan och Maren spela er älskade spelmusik via sina kontrabaser under Joystick 6.0 som går av stapeln den 9-10 maj i Malmö konserthus.

Alexander

Alexander Cederholm har ägnat 13 år åt att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget får Alex mer pepp än givande spelkonversation eller när han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. På Joystick-bloggen blir kommer han nu skriva om spelmusik och Joystick-konserten för hela slanten.

  • http://spelmusik.net/ Johan Köhn

    Intressant artikel! Det är alltid roligt att läsa vad musikerna tycker om att spela vår älskade musik.