2014-04-28 14.16.25

Bonusonsdag: Konsten att skapa en symfoni utav blip-blop – intervju med Magnus Johansson

Underscore Productions är ett produktionsbolag som skapar temakonserter baserade på musikkoncept från film, TV och spel. Företaget är producenter av vår älskade Malmö-baserade spelmusikkonsert Joystick samt Score som sätts upp över hela Skandinavien.

Magnus Johansson som jag talar med är en av producenterna på Underscore och kommer från en bakgrund som tonsättare. Han har studerat på Gotlands tonsättarskola, läst komposition i Malmö och arbetar i dag i orkestervärlden. Han påpekar även, för tydlighetens skull, att han själv inte är en dator- eller TV-spelare. Den biten överlåter han främst till Orvar Säfström.

Hur tänker man och resonerar när man skall förvandla gammal TV-spelsmusik till symfoniska stycken?

Först måste man välja gammal spelmusik som kommer att funka symfoniskt. Den är grundbulten. Det finns vissa saker som inte kommer att bli bra hur mycket man än försöker. Vissa grejer är t.ex. väldigt pop- och rockinspirerade. Det blir ganska svårt och töntigt att ha någon som spelar trumset eller att få en hel orkester att låta pop. Vi försöker alltid undvika det. Vi försöker alltid hitta någonting som kan fungera så länge jag själv och publiken köper det. Även om musiken är bit-baserad kan den oftast passa in i en genre. Då kan det fungera med vissa slagverk.

Tidig spelmusik består av elektroniska ljud och blip-blop. Brukar det finns en generell regel för vilken typ av toner och ljud som blir vilken typ av instrument i era arrangemang?

Nej, det finns det inte. Däremot kan man höra en karaktär på den musik man väljer ut. Det kan t.ex. vara ett spel som utspelar sig på medel- och riddartiden. Vi brukar resonera att om man haft möjligheten att spela in med orkester på den tiden hade man förmodligen försökt fått musiken att låta på ett visst vis. Det brukar bli vårt mål.

Med riddarexemplet passar kanske en barock-pastisch. Då blir det mycket stråk med cembalo. Då styr självaste genren och perioden orkestertänket. Det blir mycket enklare när det är uppenbart inom vilken genre man bör försöka jobba inom. Vi försöker helt enkelt ana oss till vilken stil originalkompositören försökte efterlikna sig av och utgår sen från det.


Dead-Space-ArtifactOriginalkompositionerna utgår t.ex. från fyra ynka ljudspår. I en orkester har du sådär 70 instrument att jobba med. Hur fungerar den processen?

Det bygger mycket på dubbleringar. Man använder sig ju inte av 70 olika stämmor. Varje sektion har sin funktion. Ibland kör dom samtidigt och ibland gör dom inte det. Det finns ju ett hantverk i det.

Har du något favoritinstrument som du gillar att lyfta fram?

Det är olika. Vi har haft en hel del stråkstycken i våra konserter. Det har varit stråk i allt från Killzone och Deadspace till specifikt violin i Monty on the Run. Om jag fick välja skulle jag skulle vilja ha mer med slagverk. Det är en stor skatt som man inte möter så mycket i den klassiska musiken.

Ett specifikt exempel på att konvertera gammal spelmusik till symfonisk musik är ju Mega Man som står på programmet i år. Hur gör man Mega Man intressant? Det är väldigt mycket pop och rock i denna musiken.

Nu har jag inte instrumenterat just detta medley så jag kan inte svara på exakta detaljer. Det var Orvar och Andreas som satt med den musiken mest. Dom gjorde framförallt utvalsprocessen. Jag satt och lyssnade på slutresultatet. Dom valde låtar som vi visste fungerade för orkester.

Du har arbetat med en svit från Assassin’s Creed Revelations. Har du några tankar eller minnen från det?

Från början hade vi ingen sång. Vi hade istället klarinett eftersom vi inte hade någon solist då. När vi sen kom i kontakt med Sabina, vår fantastiska sopran, tänkte vi “Vad skall hon sjunga? Vad skall hon sjunga?”

Då kom vi på att vi kunde använda oss av Assassin’s Creed-sviten igen fast denna gång med riktig solist, precis som det är i spelet.

Sabina blev väldigt omtyckt och uppskattad för sitt The Dragonborn Comes-framförande från Joystick 5.0 förra året.

Absolut. Hon har blivit en del av oss nu. Hon har varit med varenda gång. Hon skall också följa med oss till Norge nästa år.

I år blir det musik från Asassin’s Creed: Black Flag som vi framförde första gången under Score i Göteborg. Den här gången rör det sig om en helt annan typ av musik. Det är nog en av dom bästa vi har i repertoaren just nu. Det finns mycket irländska toner och folkmusikinspirerad musik i stycket. Det är väldigt blandat, väldigt rytmiskt och fullt ös i fem minuter.

2014-04-28 14.16.39

Här är ett minne från Joystick 3.0 när ni hade musik från Heavy Rain. Jag minns att Orvar berättade för publiken hur mycket papper och toner som slängdes på er när det kom till att arbeta med det spelets musik. Under Joystick 6.0 kommer det framföras musik från Quantic Dreams nya spel, Beyond: Two Souls, har ett liknande scenario uppstått?

Nej, Heavy Rain var ett specialfall. Det var faktiskt Sony som skickade det direkt till oss. Dom skickade allt dom hade. Det var en enda röra. Det var en mardröm att rodda i det. Det fanns olika namn på styckena. När man t.ex. skall sälja soundtracks döper man ofta om titlarna. Det leder till att musiken inte heter samma sak under produktion som när den är färdig och skall säljas. Det är inte samma sak som står på noterna. Det är oftast bara någon kod. Det var ett jättejättejobb!

Nu är det helt annorlunda. Med Jodies svit från Beyond: Two Souls fick vi grönt ljus av Sony samt fina och färdiga noter direkt från kompositören Lorne Balfe. Dom hade tydligen gjort någon konsert i Spanien. Med Heavy Rain satt vi och valde teman från hela soundtracket som vi tyckte var fina. Så medan vi fick pussla ihop allt själva med Heavy Rain fick vi till och med originalfiler skickade till oss från Lorne Balfe för Beyond: Two Souls.

Ni har gjort fem stycken konserter i Malmö. Den sjätte är runt hörnet. Vilken eller vilka är dina favoritstycken från alla konserterna?

Jag blir väldigt lycklig när jag hittar musik som jag som yrkesman får respekt för, där man märker att det suttit någon som skrivit på riktigt. Mycket är oftast pasticher och sådär. Vi lyssnar på väldigt mycket musik och vissa saker fungerar helt enkelt inte.

När man hittar guldkornen där man känner att någon verkligen gjort bra musik från början, som t.ex. musiken från Journey och Dead Space, då blir jag extra glad. När man hör att det sitter en kunnig tonsättare som själv orkestrerar sin egen musik. Det tycker jag är roligt. Det är speciellt för oftast är det inte kompositören som gör orkesterringen utan dom har för det mesta massor med folk omkring sig som gör det åt dem.

Jag tycker bäst om musiken från L.A. Noire. Jag tyckte om den vi gjorde förra året men huvudtemat från i år är en fantastiskt bra låt. Där kommer vi använda oss av en trumpetsolist som skall gå fram på scenen och jazza lite för publiken. Det är min smala favorit som passar min smak och intressen.

Ni kan höra alla kompositioner och arrangemang som Underscore Productions varit med och skapat under Joystick 6.0 som går av stapeln den 9-10 maj i Malmö konserthus.
Läs mer om Underscore Productions här.

Alexander

Alexander Cederholm har ägnat 13 år åt att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget får Alex mer pepp än givande spelkonversation eller när han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. På Joystick-bloggen blir kommer han nu skriva om spelmusik och Joystick-konserten för hela slanten.