021512_03-noscale

Zombiehorden vaknar på nytt

Vi spelare har en lång historia tillsammans med zombiesläktet. De levande döda har infekterat våra spel sen urminnes tider och ibland i den mängd att vi rentav tröttnat på dem ordentligt. Zombier och nazister är dator- och TV-spelens mest tacksamma måltavlor. Demoniserade väsen som ingen känner skuld att meja ner i hundratal. Det betyder också att zombier överanvänts i spelmediet. Dom är allt från centrala punkter i en sorglig berättelse till anonyma sprites som bara existerar för att pumpas fulla av hagel.

I slutändan blev det lite för mycket av det goda. Zombie-kärleken går i vågor. Jag minns själv hur folk tydligt fick nog av zombier och nazister runt 2006-2009 eller däromkring. Spelstudion Treyarchs absurda nazizombie-hybrid i deras Call of Duty-spel var ett tydligt tecken på en bransch som började bli självmedveten och göra parodi på sig själv.

När vi skriver 2014 känner jag att zombie-trenden är på väg tillbaka. TV-serien The Walking Dead och spelen med samma namn som är baserade på Robert Kirklands dystopiska samhälle gick i fronten för att återupprätta kombiernas rykte men även Naughty Dogs mästerliga The Last of Us är en fascinerande historia som utspelar sig i zombieapokalypsen.

Runt hörnet har vi nu spel som Dead Island 2, Dying Light, Human Element, The Order: 1886 och Shinji Mikamis (creative director för Resident Evil) The Evil Within. Spelindustrin verkar än en gång se många möjligheter med zombiehorden och det skall bli intressant att se vart det hela leder den här gången. Frågan är om vi hinner tröttna åter en gång eller om industrin hittar på ett sätt att fortsätta hålla de levande döda spännande och aktuella många år framöver. Det får tiden utse.

P.g.a. den kommande Zombiehagen-konserten kommer jag följande vecka fokusera på spelmusik från spel där zombier huserar. Mycket nöje!

Inne på Malmö konserthus vaknar de levande döda till liv den 15 november när premiären av den danska zombiekortfilmen Zombiehagen får sin premiär. Ta chansen och delta i premiären för det unika tillfället att se filmen och höra dess musik framföras live av Malmö symfoniorkester.

Alexander

Alexander Cederholm har ägnat 13 år åt att skriva och tycka till om spel, industrin och kulturen omkring. Inget får Alex mer pepp än givande spelkonversation eller när han finner en artikel med nya unika infallsvinklar. På Joystick-bloggen blir kommer han nu skriva om spelmusik och Joystick-konserten för hela slanten.